Inlägget gjort

Årets julklapp – fick du det återvunna plagget?

Årets julklapp 2018

Årets julklapp blev i år det återvunna plagget, alltså något vintageplagg, som långt fler än du och jag köper. Varje utser HUI Research Årets julklapp. Många gånger ger valet en knuff för den produkten i affärerna. Det är för trettioförsta året i rad som årets klapp plockas fram. HUI Research kommer fram till vilken det ska bli genom analyser av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden (se motivering mm nedan).

Till och med Medborgarskolan har kurser för att virka de trendiga mönstren.

Det är fantastiskt glädjande tycker GRETRO, att vi svenskar ser andra alternativ än att bara köpa nytt. Det går lika bra att köpa en produkt som någon annan har använt. Naturligtvis påverkar tänkandet och beteendet många branscher som måste fundera på hur de ska fortsätta med den tillverkning de har idag.

Just nu håller vi på att tillsammans med vår nya samarbetspartner, Ulf Karlsson, att samla ihop ryakuddar och ryamattor, dukar och tygbitar mm. Det finns så mycket tyg som skulle kunna designas om till andra saker för att skapa en vacker och hållbar inredning. Nu kan du dessutom hitta grytlappar gjorda på restgarn hos GRETRO och fler blir det.

Om du kommer in om några veckor har vi nya varor tillverkade utifrån våra idéer och med hänsyn taget till miljön.

FAKTA om Årets julklapp

För att motta titeln Årets julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
  • Produkten skall representera den tid vi lever i
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *